Tragická nehoda ultralehkého letadla: Pilot s 1000 hodinami zahynul

Zpráva ÚZPLN odhalila detaily tragické nehody ultralehkého letadla z 1. ledna. Při manévru vlevo letadlo překročilo bezpečnostní rychlost, což vedlo k destrukci křídla a ztrátě kontroly. Pilot s více než 1000 hodinami zkušeností zemřel.


Závěrečná zpráva Úřadu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) poskytla podrobnosti o tragické nehodě ultralehkého letadla, ke které došlo loni 1. ledna krátce po poledni. Pilot letadla, které otáčel doleva na zamýšlený průlet nad letištní dráhou, se dostal do kritické situace, která skončila fatální katastrofou.

Podle vyšetřovatelů nepřekročitelná rychlost VNE pro tento typ letadla byla stanovena na 200 kilometrů v hodině. Z analýzy videozáznamů ze dvou bezpečnostních kamer na letišti však vyplynulo, že rychlost letadla byla pravděpodobně vyšší. Problém nastal v okamžiku, kdy pilot zvětšil náklon doleva, což zvýšilo namáhání křídla aerodynamickými silami.

Během otočky došlo k destrukci hlavního nosníku křídla, která vedla k okamžitému narušení integrity konstrukce. Odtržená část křídla se zvedla nahoru a narazila do boku trupu letadla, což vyústilo v kompletní oddělení této části od ultralehkého letadla. Letadlo se stalo neovladatelným a začalo rotovat ve vzduchu, než narazilo na letiště a roztříštilo se na několik částí.

Na místě tragédie přišel o život pilot, který podle svědků utrpěl mnohočetná poranění a zemřel na místě. Byl zkušeným pilotem s více než 1000 nalétanými hodinami, přesto měl s tímto typem letadla jen omezené zkušenosti. Sám si letadlo postavil a podle jeho známých by nikdy neriskoval s letadlem, které by nebylo technicky způsobilé.

Ultralehké letadlo mělo technický průkaz od roku 2022 a do nehody mělo nalétáno 11 letů s celkovou dobou ve vzduchu čtyři a půl hodiny. Jednalo se o jednomístné letadlo Corby CJ-1 Starlet, které váží asi 200 kilogramů a má celodřevěnou konstrukci potaženou překližkou a plátnem. První prototyp tohoto letadla vzlétl v roce 1967 a byl navržen australským leteckým inženýrem Johnem Corbym.


Vizovické Trnkobraní 2024

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Zoo Liberec

Hlavní zprávy

 

Vizovické Trnkobraní 2024