Turnov bojuje s dopravou: Nová silnice slibuje úlevu a rozruch

Turnov se potýká s velkým provozem, a proto ministerstvo životního prostředí navrhuje novou silnici I/35, která by odvedla dopravu z centra města. Projekt zahrnuje přivaděč Zelený Háj, který vyvolává odpor některých místních majitelů pozemků. Veřejná debata nutná k nalezení společenské dohody a stanovení dopadů stavby na životní prostředí.


Turnov se v poslední době potýká s velkým provozem, denně jejím centrem projede téměř 15 000 aut, přičemž několik tisíc z nich jsou nákladní vozidla. Jako řešení tohoto problému navrhuje ministerstvo životního prostředí novou silnici I/35, která by měla odvést značnou část dopravy z centra města. Silnice I/35 by měla spojit křižovatku v Ohrazenicích až do Úlibic a součástí tohoto projektu je i přivaděč Zelený Háj. Tento návrh však narazil na odpor některých majitelů pozemků, kteří se obávají dopadů stavby na zdraví lidí, rostliny a chované živočichy.

Jan Wohlmuth, ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který je pověřený zpracováním kompletní trasy silnice I/35, uvedl: 'Máme kladné stanovisko na I/35 z roku 2021, v němž jedna z podmínek ministerstva životního prostředí byla, že přivaděč Zelený Háj budeme posuzovat podrobněji a samostatně.' Dělení silnice na dvě části má zajistit více prostoru pro veřejnou diskusi ohledně přivaděče Zelený Háj.

Účastníky veřejné debaty zajímalo, jaký vliv bude mít nová silniční přeložka II/238 na spodní vody, zdraví lidí nebo na rostliny či chráněné živočichy. Vlastníci pozemků požadovali, aby dopad stavby byl řádně prošetřen. Místostarosta obce Slaný Tomáš Kučel upozornil na to, že ve vzrostlém lese se často dochází ke srážkám se zvěří. 'Kdyby se nechal les zvětšit a obcházelo by to Zelený Háj, tak by to bylo vhodnější?' navrhl místostarosta.

Přivaděč má v tuto chvíli dvě aktivní varianty, které se liší v délce. Delší varianta podle Wohlmutha obcházela Zelený Háj a napojovala se až pod ním. 'Tato varianta byla vůči životnímu prostředí méně šetrná,' uvedl. Naproti tomu 5,5kilometrová trasa má skončit v křižovatce Zelený Háj. Vladimír Ludvík, který posuzoval vliv přivaděče na životní prostředí, dodal, že doplněná varianta číslo dvě lépe kopíruje terén, a tak jsou menší zásahy do krajiny a menší přesuny hmot.

Starosta Turnova Tomáš Hocke řekl, že město si je vědomo potřeby silnice na Hradec a Jičín a je připraveno s tímto projektem spolupracovat. 'Silnice z Hradce do Úlibic dorazí pravděpodobně v roce 2028, ať chceme, nebo nechceme. V tuto chvíli je dálnice u Hořic a blíží se z tohoto směru. Musíme si položit otázku, co se tady bude dít zhruba na 32 kilometrech silnice, která je mezi Úlibicemi, Turnovem a Ohrazenicemi. Jedním z důvodů, proč jsme nakonec přistoupili a snažili se najít společenskou dohodu, bylo, že se vybuduje přivaděč Zelený Háj, který má být uveden do provozu společně s touto komunikací,' dodal Hocke.

Intenzita dopravy byla jedním z důležitých faktorů pro hodnocení vlivu stavby na životní prostředí. Z podkladové studie vyplynulo, že do Zeleného Háje bude v roce 2050 přijíždět na devět tisíc aut. Zde se rozdělí do dvou směrů. 'Model předpokládá, že zhruba 5 tisíc pojede na Lomnici a další 4 tisíce na Semily. Už dnes je na té křižovatce 5,5 tisíce vozidel. Není to 9 tisíc nových vozidel, ale horní hranice v roce 2050,' vysvětlil Wohlmuth.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy